Skip to main content

Moskiittomies

 Moi,

Tällä viikolla jatketaan PS1:n pelitarjonnan parissa. Peli ei kuitenkaan ole ole import, vaan ihan kotoisa PAL-julkaisu, jonka moni saattaa muistaa hämärästi joltain demolevyltä mutta kovin moni ei ole varsinaisesti pelannut. Katsotaan, millainen on Shiny Entertainmentin omaperäinen MDK vuodelta 1997. 

Shiny Entertainment ei sano monelle yhtikäs mitään, eikä ihme, sillä studio on myyty aikoinaan jo hyvissä ajoin ja uudelleen nimetty useaan kertaan. Studio lienee nykyään jokin osa Amazonin omistuksia. Firman tunnetuin peli taitaa olla Earthworm Jim. Toinen peli, josta joillain saattaa olla muistikuvia on nimenomaan erikoisesti nimetty MDK. Kyseessä on kolmannen persoonan toimintaräiskintä, jonka omaperäisyys ei jää pelkkään nimeen. 


Pelin tarina menee kutakuinkni niin, että Kurt Hectic-niminen hahmo pelastaa maailmaa ulkoavaruuden muukalaisvalloittajilta huippukehittyneen pukunsa avulla. Mukana on reilu ripaus huumoria, hieman 2000AD-sarjakuvien tyyliin. Pukuun kuuluu Mega Man -tyylinen pyssykäsi, liitovarjo sekä kypärään kiinnitetty, erikoisen näköinen tarkkuuskivääri, jossa on suurentava tähtäin. Todella hienosti tunnelmaa luovana yksityiskohtana kypäräsniperillä tähdättäessä ymäröivät äänet vaimetuvat ja pelaajalle kuuluu vain kypärän sisällä kohiseva hengitys.


Pelattavuus on aikaisekseen modernin tuntuista, sillä peli tukee analogitatteja PS1:n dualshockilla. Hahmo liikkuu sujuvasti, ottaen huomioon että kyseessä on melko varhainen 3D-toimintapeli ja tuntuma on suorastaan kuin rasvattu salama, jos vertaa vaikka Tomb Raiderin kankeaan kääntyilyyn. Mukana oleva sniper zoomaa ja tarkentaa todella kauas, PS1:n mittapuulla jopa uskomattoman pitkälle ja tarkasti. Mukana on pientä ongelmanratkontaa, joka perustuu usein tarkkuuskiväärin luovaan käyttöön. Nämä osuudet rytmittävät mukavasti muuten melko vauhdikasta ja hektistä toimintaa. Mukana on jokunen muukin erikoisempi osuus, kuten lentokoneesta kameran avulla pommitusta, noin 10 vuotta ennen CoD nelosta. 


Toinen asia, mikä on modernia ja aikaansa edellä on ulkoasu ja kentät. Jokainen tehtävä alkaa “laskuvarjo-osuudella” jossa Kurt hyppää, oletettavasti kiertoradalta kohteeseen ja väistelee ilmatorjuntaa sekä kerää power uppeja kentän alkua varten. Sitten alkaa toiminta maan kamaralla, joka on rakenteeltaan ikäänkuin yhdystunneleilla yhdistettyjä laajempia areenoita. Lataukset tapahtuvat kätevästi tunneleissa areenoiden välillä. Maisemat ovat paikoitellen jopa edelleen vaikuttavia, sillä niissä on mielikuvitusta ja skyboxien väripaletit ovat taidokkaasti valittuja. Pelin tyyli ja tunnelma on omaperäinen ja erittäin mieleenpainuva. 


MDK teki vaikutuksen tyylikkäällä ulkoasullaan ja kekseliäillä pelimekaniikoillaan, jotka ovat vuoden 1997 pelille edistyksellisiä. Tässä yhdistyy useamman aikansa muun laadukkaan pelin, kuten Quaken kaltaisia oivalluksia, jotka tekevät MDK:sta täysin pelattavan ilman nostalgia laseja vielä tänäkin päivänä, mitä ei voi sanoa kaikista varhaisista 3d-toimintapeleistä. Vahva suositus.    



Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-jarmo


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv