Skip to main content

Turrit Taistelevat Toistamiseen

 Moi,

Tällä viikolla on luvassa pikainen retropelikatsaus, sillä tämä on jatko-osa vähän aikaa sitten pelatulle pelille. Katsotaan, miltä vaikutti Hudsonin vuonna 1999 Ps1:lle julkaisema Bloody Roar 2. Suosittelen vilkaisemaan heinäkuun lopun blogin, jollei pelisarja ole entuudestaan tuttu. 

Pelasin kesällä Bloody Roar ykköstä, joka oli Hudson softin näkemys PS1:n aikoihin alkutekijöissään olevasta 3D-tappelupelien genrestä. Yrittäjiä oli useita, tunnetuimpina Namcon Tekken ja Segan Virtua Fighter. Kuten hieman aiemmin SF2:n aloittamassa 2D-tappelupelien buumissa, niin yrittäjiä oli lukuisia, vaihtelevalla menestyksellä ja Bloody Roar oli näistä omaperäisemmästä päästä hahmojen muuntautumismekaniikan ansiosta. Pelisarjan kaikki hahmot ovat lykantrooppeja, jotka muuttuvat joksikin eläimeksi, kuten sudeksi, tiikeriksi jne. 

Tällä kertaa mukana on myös jokunen uusi hahmo, kokonaisrosterin kasvaessa kahdeksasta yhteentoista. Porukan uusista hahmoista suosikikseni nousi Jenny The Bat, syystä että hahmo on käytännössä sellaisenaan uudelleen nimetty Devilman Lady.

Pelattavuus on tuntumaltaan hyvin samanlainen ja mukana on uudistuksena käytännössä ainoastaan “Beast Drive” -superhyökkäykset. Nämä ovat sinällään ihan tyylikäs ja hyvä lisäys, mutta muuten tuntuu siltä, että pelaisi ykköstä lisähähmoilla. Se ei sinällään ole huono asia, koska Bloody Roar 1 oli oikein mainio varhaiseksi 3D-tappeluksi. Toiminta on nopeaa ja sulavaa kummassakin, mikä on tärkein asia. Pelissä on myös uusi story mode jokaiselle hahmolle, missä on mukana dialogilla höystettyjä visual novel-tyylisiä ruutuja taisteluiden välillä. Mitään dialogin valintaa ei kuitenkaan ole luvassa.

Ulkoasua on hiottu hivenen tarkempaan suuntaan ja hahmomallit eivät ole aivan niin kulmikkaita ja tekstuurit aivan niin suttuisia kuin ensimmäisessä osassa. Ero ei ole valtava, mutta sen huomaa etenkin kun vertaa kahta peliä rinnakkain. Grafiikan taso on verrattavissa Tekken 1:n ja 2:n välillä tapahtuneeseen muutokseen.

Bloody Roar 2 on toimiva ja sujuva 3D-taistelu, jossa hahmojen muuttumiskyky on avainasemassa ja se asia, mikä erottaa tämän pelin edukseen valtavasta määrästä keskinkertaisia Tekken-klooneja. Tämä on edelleen aoikein pelattava peli ja toinen osa isommalla hahmovalikoimallaan, hiotummalla ulkoasullaan ja erikoisliikkeillään on se, joka näistä kahdesta kannattaa kokeilla, jos pitää valita vain yksi. 


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia kaikille lukijoille, palaan taas pian asiaan!

-jarmo

Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv