Skip to main content

Solomonin Kaivokset

 Moi,

Tällä viikolla on aika palata takaisin Famicomin pariin. Vuorossa on Tecmon vuonna 1986 julkaisema Solomon’s Key (Solomon no Kagi). 

Tämä on yksi niistä peleistä, jotka minulla oli kersana. En tosin koskaan päässyt lähellekään loppua, sillä en ollut tietoinen continue-koodista (Game Over screenissa pohjaan ylös, A ja B). Sen kuitenkin muistan, että peli oli yllättävän kuumottava, hirviöt, äänet ja varsinkin nirrinlähtö, jota korosti dramaattinen hahmon ilme ja musiikki jäi mieleen. Nyt katsotaan, miltä tämä vaikuttaa nykyään.

Solomon’s Keyn idea on että velho Danan pitää pelastaa maan alle demonien vangitsemat keijut. Tämä hoituu toimintapuzzleja selvittämällä ja niitä löytyy reippaat 48 kappaletta, jotka on jaettu 12 horoskooppimerkin teemaisesti. Danan erikoisuus on se, että hän voi taikoa kivisiä kuutioita ilmasta ja hävittää niitä taikasauvalla. Koko peli pyörii tämän mekaniikan ympärillä. Jokaisesta kentästä pitää hakea ensin avain, jolloin uloskäynnin portti aukeaa. Kuulostaa simppeliltä, mutta käytännössä vaatii kekseliäisyyttä palikoiden käytössä sekä aika paljon myös sorminäppäryyttä, sillä pelissä myös hypitään ja väistellään usein aika nopeita vihulaisia. Marion tapaan myös hyppäämällä voi hajottaa kiviä, tämä tosin vie kaksi osumaa. Vain ruskeat kivet voi tuhota, harmaat pysyvät siinä missä jököttävät. 

Yleensä kentän suorittaminen menee näin: Dana tekee reittiä itselleen hajottamalla luomalla kiviä, tekee niistä nalkkeja vihollisille, tai asettaa niitä esimerkiksi tulipalloja ampuvan vihollisen eteen. Kaikki pitää yleensä miettiä aika tarkkaan ja olla lisäksi ripeä, sillä henki lähtee yhdestä osumasta ja aikarajakin on. Kentistä löytyy bonusesineitä, joita tärkeimmät ovat pullossa olevat tulipallot, joilla voi tuhota yhden vihollisen B-napilla. Super-tulipallo jatkaa matkaansa usean vihollisen läpi, kunnes häviää kuljettuan jonkin aikaa. Tulipallot ovat iso apu, mutta harvassa. 

Vaikeustaso on kiperä, lukuunottamatta aivan ensimmäisiä kenttiä. Jo kymmenen paikkeilla alkaa vaatimustaso olla kova. Kekseliäisyyden lisäksi on ajoitus ja sorminäppäryys oltava kunnossa, jos meinaa edes haaveilla koko pelin läpäisemisestä. Continue auttaa paljon, mutta näin pitkään peliin olisin ottanut mielelläni salasanan.


Ulkoasu ja äänet nousevat melkoisen korkealla Famicom mittapuulla. Kaikki on aika pientä ja simppeliä ensinäkemältä, mutta spritejen teema ja tyyli on hyvää Halloween-hirviömeininkiä ja niitä on paljon. Etenkin erityyppiset viholliset, joilla on kaikilla oma käyttätymisensä tekivät näin paljon pelejä nähneenä melkoisen vaikutuksen. Niitä on helposti tusinan verran ja jokainen jää mieleen. Ja kyllä, se kuolinanimaatio ja  epävireinen jingle on edelleen karmiva. Pelasin parisenkymmentä kenttää yhtenä iltana, sitten piti antaa periksi, joten koko pelin läpäiseminen on aikamoinen suoritus. Oispa password.

Solomon’s Key on mainio toimintapuzzle, aivan NESin kärkipäätä. En osaa sanoa, kuinka tunnettu tämä lopulta on, mutta suosittelen kokeilemaan, sillä se on kestänyt aikaa erittäin hyvin. 


Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone


Comments

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv