Skip to main content

Tavalliset Marion Veljekset

 Hei,

Tällä viikolla on vuorossa valtavan suosion saavuttaneen sarjan ja popkulttuuri-ikonin ehkä vähimmälle huomiolle jäävä peli. Vilkaistaan, miltä Famicomin vuonna 1983 julkaistu Mario Bros. tuntuu nykyään. 



Mario ilman superia siis. Tämä oli rookie Shigeru Miyamoton toinen peliprojekti, vuoden 1981 Donkey Kongin jälkeen. Kongin Jumpmanilla on nyt nimi, Mario ja Mariolla on veljpoeka, Luigi. Mario Bros oli Famicomin julkaisupeli Japanissa, jossa konsoli ilmestyi siis jo niinkin varhain kuin 1983. Meno on edelleen simppeliä yhden ruudun arcadea ja muuta tavoitetta kuin pisteet ei ole.



..siis armottoman kaverin kampittamisen lisäksi, joka on pelin oikea tavoite. Tämä on omiaan tuhoamaan ystävyys- ja sisarussuhteita, sillä Mario on selvästi suunniteltu kilpailun ympärille. Peli itsessään on niin simppeli (täräytä tasoa alhaalta päin, jolloin mörkö kellahtaa nurin ja sen voi potkaista pois kentästä) ettei siitä irtoa kovinkaan paljon riemua itsekseen pelattuna ja se muuttuu nopeasti tylsäksi ilman toista pelaajaa ja kisaa pisteistä, tai todennköisemmin siitä, kumpi saa tapettua toisen pelaajan nopeammin Pelaaminen tukee vastustajan älyttämistä ja kyttäämistä mainiosti, koska joka kentässä on “POW” palikka, joka täräyttää ja pompauttaa kaikkia tason hahmoja ja se, että sekä pelaajat että vihulaiset voi kääntää takaisin “oikein päin” täräyttämällä niitä uudelleen. 



Pelin tasot ja ulkonäkö ovat, kuten julkaisuvuodesta arvata saattaa, hyvin yksinkertaiset. Hahmoihin on kuitenkin saatu Nintendolle tunnusomaisesti sympaattisuutta ja tässä nähdään ensimmäisenä perus Koopa-kilpikonnaa muistuttava vastustaja. Samoin vihreät putket tekevät ensiesintymisensä, mutta niitä ei käytä Mario ja Luigi, vaan viholliset. Tuttuja elementtejä alkoi näkyä jo tässä vaiheessa.




Alkuperäinen 1983 Mario Bros. on vaatimaton pohja, jolle pari vuotta myöhemmin rakennettiin Nintendon imperiumin peruspilari, eli Super Mario Bros. Tämä peli on jäänyt varsinkin nykyajan yleisölle tyystin unholaan, siinä missä Superia käytetään vieläkin, viimeisimmäksi Mario Makereissa. Se on ymmärrettävää, sillä tämä ei ole samanlainen pelihalliklassikko kuin Donkey Kong, eikä 80-luvun mukuloiden ensikosketus pelikonsoleihin, joka tapahtui NESin mukaan pakatun SMB:n parissa. Siitä huolimatta koin, että tästä pelistä oli aiheellista kirjoitella pieni blogaus, jotta Normaali Marion Veljekset ei unohtuisi kokonaan. Tätä saa muuten testattua kätevästi kaupantekijäisenä SMB3:n kaksinpelissä.



Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone 


Comments

Anonymous said…
Ooh, täällä on vaikka mitä mikä on jäänyt lukematta! Oliko MB:n musiikki sama kuin SMB3:n minipelissä? Koin flashbackin hetkestä, jolloin mulle selvisi, että ko. minipeli on oikeasti ollut joskus itsenäinen peli, jonka ihmiset on ostaneet Nintendolleen... sehän tuntui aivan mitättömältä! : D Huom. en osannu vielä arvostaa Marion historiaa.
Snou
Malone said…
Yritän vastata kaikkiin. Joskus voi mennä vanhemman postauksen kommentti ohi, jos eibosu ilmoitus uudesta kommentista silmään.

Ei muuten muistu mieleen, oisko sama musa, mutta epäilen että ei. Ja kyllähän tuo aika simppellltä tuntuu, mut samalla antaa hyvän kuvan, kuinka paljon pelit kehittyivät tuohon aikaan viidessä vuodessa. Melko huima harppaus ja vielä samalla vekottimella.

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el...

Analogista Scifiä Alan Mestarilta

 Moi, Tuumasin, että tällä viikolla otan mukaan blogiin jotain hieman uutta ja erilaista, koska vaihtelu virkistää. Nyt ei ole luvassa retropeliä tai lootan avausta (ei hätää, niiden pariin palataan piakkoin) vaan kirjakatsaus. Kirja on tosin hieman harhaanjohtava sana, koska luvassa on lähestulkoon pelkästään kuvitusta, mutta ei tämä ole myöskään sarjakuva. Nyt katsotaan Akira-animaation tuotantoa sekä siihen liittyviä juttuja ja tutustutaan kirjaan nimeltä: Otomo The Complete Works, osa 25. Animation Akira Layouts & Key Frames 3. Akira on minulle yksi tärkeistä vaikuttajista siihen, että ylipäänsä kiinnostuin scifiharrastuksesta, piirtämisestä, animesta ja sarjakuvista joten tämän kaltaiset kirjat ovat enemmän kuin suuri mielenkiinnon aihe. Se sattaa olla ensimmäinen animeleffa, jonka olen nähnyt ja on myös ehkä ensimmäinen DVD-elokuva, jonka olen ostanut omaksi. Kiinnostuneille vinkiksi, että nämä ovat saatavilla Japanin Amazonista.  Otomo The Complete Works on Japaniss...

Yön Ritari Pikselöityy

 Moi, Tällä kertaa on luvassa paluu retropelien pariin. Eikä ihan minkä tahansa retropelin, vaan kyseessä on yksi parhaista NES/Famicom -lisenssipeleistä ja monissa keskusteluissa ainakin ehdokkaana ehkä jopa kaikkein parhaaksi, mikä on aika kova saavutus jo pelkästään siitä syystä, että useimmat lukuisista Capcomin Disney-peleistä olivat loistavia. Kyseessä on siis Sunsoftin Batman vuodelta 1989. Muualla kuin Japanissa julkaisu tosin livahti vuodelle 1990. Tim Burtonin Batman oli ensimmäinen supersankarielokuva, jonka minä muistan saaneen suuren ennakkohypen, mainostusta ja paljon oheistuotteita. Se tuli lisäksi täsmälleen oikeaan aikaan, eli kun olin 9 -vuotias. Oikeaan aikaan tuli myös Nintendon NES ja sitä myötä Batman-peli. En koskaan omistanut NES-Batmania itse, mutta silti sitä tuli pelattua usein, joko vuokralla tai kaverin luona. Monen muun sen ajan pelin tapaan Batman ei ollut helppo, joten läpi asti se ei koskaan mennyt, eli nyt oli aika korjata tilanne, kun löysin Famic...