Skip to main content

That's not all, folks!

 Hei,

Tänään on vuorossa Famicom-tasoloikkaa tuttujen hahmojen parissa. Konamin kulta-ajalle sijoittuva lisenssiloikka jäi kuitenkin Capcomin vastaavien varjoon, mutta katsotaan onko siihen joku syy, vai oliko kyseessä sattuma. Nyt katsastetaan Tiny Toon Adventures vuodelta 1991!

Tiny Toonsia näytettiin täälläkin TV:stä 90-luvun alussa. Ideana on, että Warnerin klassikkohahmojen, kuten Väiskin ja Repen jälkeläiset seikkailevat omassa piirretyssään. Muistan katselleeni tätä silloin tällöin itsekin, vaan en yhtä innokkaasti kuin vähän vanhempia alkuperäisiä. Sarja oli kuitenkin ilmeisesti melko suosittu, sillä sitä tehtiin aikoinaan 100 jaksoa. Taustalta löytyi myös kovia nimiä, nimittäin Amblin Entertainment, eli toisin sanoen Steven Spielberg. Peliin tai sarjaan ei siis minulla sisälly suurta nostalgiaa, mutta jos kokemus on joitain osoittanut, niin tämän ajan Konamilta ei voi odottaa muuta kuin hyvää.

Veli Vemmelsääri pelastaa Viiviä Montana Maxin kynsistä. Meno on siis perinteistä sivulle päin scollaavaa loikintaa, mitäpä muutakaan. Pelattavia hahmoja on yhteensä neljä, joista Veli Vemmelsääri on aina mukana toisena ja ikään kuin “perusvalintana”. Muista kolmesta voi valita aina kentän alussa ja jokaisella on oma erikoiskykynsä. Vaihtoehtoina ovat Topi Sorsa, joka voi lentää lyhyen matkaa, Verneri, eli kissa joka voi tarttua kynsillään seiniin ja Hiski, eli Tasmanian Tuholainen, joka voi muuttua pyörremyrskyksi ja hoidella viholliset ilman päälle hyppyä. Idea on siis hyvin samankaltainen kuin Super Mario Bros. 2:ssa. Hahmoa voi vaihtaa kentän aikana poimimalla esineen, joka löytyy aina puolivälin tienoilta. A hyppää, B juoksee tai käyttää erkoiskykyä.


Pelaaminen muistuttaa aika paljon Mario kolmosta, joskin tuntuma on hieman erilainen, sanoisinko “leijuvampi” ja ei niin momenttiin perustuva. Tasoilla loikitaan, rahoina toimii porkkanat ja niin edespäin. Nirri lähtee yhdestä tai kahdesta osumasta, niinkuin Mariossakin ja kenttien lopussa on pomona Elmira, joka jahtaa hahmoa. Kentistä sen verran, että maailmoja näyttää olevan kuusi, joissa on kaikissa kolme kenttää. Kentät ovat pidempiä kun Marion vastaavat, joten 18 kenttää ei ole aivan niin vähän, miltä ensin vaikuttaa. 

Vaikeustaso on varsinkin aluksi melko napakka, muttei kuitenkaan osastolla “mahdoton”. Melko pian kontrolleihin alkaa tottua ja muiden hahmojen käyttöä alkaa ymmärtää paremmin. Alusta saakka liikutaan kuitenkin Marion mittapuulla loppupuolen kenttien tasolla, joten Konamille ominainen vaikeustaso on mukana. Pelasin yhdellä istumalla maailmaan 4, joten minulle vaikeustaso vaikutti sopivalta. Continue löytyy, joten siitä plussaa.

Ulkoasu on mukava, vaan ei loistelias. Hahmot ovat näköisiänsä ja liikeanimaatiot ovat hyvät ja toisinaan jopa hauskat, kuten voisi olettaa. Taustat ovat valitettavan yksinkertaiset verrattuna tämän ajankohdan hienoimpiin esityksiin. Musiikki on sarjasta tuttua renkutusta, joka tietysti kuuluu asiaan. Jos tämä olisi julkaistu 1987, niin peli olisi erittäin komea, vuoden 1991 mittapuulla parempaa keskitasoa.

Tiny Toon Adventures on pätevä tasoloikka, mutta se viimeinen silaus jää puuttumaan. Pelissä ei ole mitään varsinaista vikaa, mutta ei oikein mitään loisteliastakaan. Useampi pelattava hahmo on ehdoton bonus, mutta se oli nähty jo aiemmin ja kaikilla osa-alueilla jäädään vähän kärjestä. Samalla selviää, miksi tämä ei ole SMB3:n, Duck Talesin tai Mega Manin veroinen klassikko. Kaikki on hyvää, mutta mikään ei ole parempaa kun edellä mainituissa. Silti sanoisin, että jos kaikki nuo parhaat on jo puhki pelattu ja kaipaa jotain vaihtelua, niin Tiny Toon Adventures on hyvä vaihtoehto. Tästä(kin) on muuten luvassa uudelleenlämmittely, kuulemma mahdollisesti jopa tänä vuonna ja Spielberg sekä alkuperäiset ääninäyttelijät on taas mukana.

Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone


Comments

Anonymous said…
Tää oli mulle kersana jopa parempi pelikokemus kuin Mariot! Pidin juuri tuosta ilmavuudesta, Velillä pelatessa hahmo voi olla ison osan kenttää jossain taivaanrajan yläpuolella näkymättömissä (puukentässä pysty kissalla huijaamaan samasta syystä :D) Omituista etten ite ajatellu ikinä että vaikeustaso ois niin poikkeava..? Toki kesti paljon pitempään vetää läpi kuin DuckTalesit mutta ei nyt sentään mariopitkään.
Snou
Malone said…
Haa! Kommentti pitkästä aikaa! Joo, tuo ohjaustuntuman erilaisuus saattoi jopa tuntua näin Marioon tottunella vaikeustasoa nostavana juttuna. Pelasin kuitenkin vain yhden illan, siinä ei vielä ehdi tottua, varsinkin kun on vielä useampi hahmo.

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Super Sissit

 Moi, Tällä viikolla pelailussa on jälleen Famicomin peli, jonka ilmestyminen näinkin “myöhään” on vähän yllättävää. Se johtuu siitä, että minulla ei ollut alkuperäistä pelikasettia, ennen kuin nyt. Vuorossa on Konamin toimintapeli Super C, eli Super Contra vuodelta 1990. Contra tuskin esittelyjä kaipaa. Tai, ehkä internetiä täysin seuraamaton kaipaa, sillä peli oli Euroopassa nimellä Probotector ja Gryzor. Joka tapauksessa homman idea on simppeli, Arnoldin ja Stallonen näköiset muskelikommandot pelastavat maailman muukalaisten hyökkäykseltä tuttuun 8-bittiseen tapaan, eli loikkimalla tasoilla ja ampumalla pyssyllä Minulle Super Contra, joka muuten jännästi ei ole Super Nintendon peli, kuten kaikki muut Super-alkuiset, on meikäläiselle selvästi NESin Contrista se vähemmän tuttu, ihan sen takia, että kenelläkään tutulla tai minulla ei ollut peliä silloin aikoinaan. Ei se missään nimessä tuntematon ole, mutta peliajassa Perus Contra vs Super C on varmasti 95% vastaan 5%. Tämä on vaan hyv