Skip to main content

Tavalliset Marion Veljekset

 Hei,

Tällä viikolla on vuorossa valtavan suosion saavuttaneen sarjan ja popkulttuuri-ikonin ehkä vähimmälle huomiolle jäävä peli. Vilkaistaan, miltä Famicomin vuonna 1983 julkaistu Mario Bros. tuntuu nykyään. 



Mario ilman superia siis. Tämä oli rookie Shigeru Miyamoton toinen peliprojekti, vuoden 1981 Donkey Kongin jälkeen. Kongin Jumpmanilla on nyt nimi, Mario ja Mariolla on veljpoeka, Luigi. Mario Bros oli Famicomin julkaisupeli Japanissa, jossa konsoli ilmestyi siis jo niinkin varhain kuin 1983. Meno on edelleen simppeliä yhden ruudun arcadea ja muuta tavoitetta kuin pisteet ei ole.



..siis armottoman kaverin kampittamisen lisäksi, joka on pelin oikea tavoite. Tämä on omiaan tuhoamaan ystävyys- ja sisarussuhteita, sillä Mario on selvästi suunniteltu kilpailun ympärille. Peli itsessään on niin simppeli (täräytä tasoa alhaalta päin, jolloin mörkö kellahtaa nurin ja sen voi potkaista pois kentästä) ettei siitä irtoa kovinkaan paljon riemua itsekseen pelattuna ja se muuttuu nopeasti tylsäksi ilman toista pelaajaa ja kisaa pisteistä, tai todennköisemmin siitä, kumpi saa tapettua toisen pelaajan nopeammin Pelaaminen tukee vastustajan älyttämistä ja kyttäämistä mainiosti, koska joka kentässä on “POW” palikka, joka täräyttää ja pompauttaa kaikkia tason hahmoja ja se, että sekä pelaajat että vihulaiset voi kääntää takaisin “oikein päin” täräyttämällä niitä uudelleen. 



Pelin tasot ja ulkonäkö ovat, kuten julkaisuvuodesta arvata saattaa, hyvin yksinkertaiset. Hahmoihin on kuitenkin saatu Nintendolle tunnusomaisesti sympaattisuutta ja tässä nähdään ensimmäisenä perus Koopa-kilpikonnaa muistuttava vastustaja. Samoin vihreät putket tekevät ensiesintymisensä, mutta niitä ei käytä Mario ja Luigi, vaan viholliset. Tuttuja elementtejä alkoi näkyä jo tässä vaiheessa.




Alkuperäinen 1983 Mario Bros. on vaatimaton pohja, jolle pari vuotta myöhemmin rakennettiin Nintendon imperiumin peruspilari, eli Super Mario Bros. Tämä peli on jäänyt varsinkin nykyajan yleisölle tyystin unholaan, siinä missä Superia käytetään vieläkin, viimeisimmäksi Mario Makereissa. Se on ymmärrettävää, sillä tämä ei ole samanlainen pelihalliklassikko kuin Donkey Kong, eikä 80-luvun mukuloiden ensikosketus pelikonsoleihin, joka tapahtui NESin mukaan pakatun SMB:n parissa. Siitä huolimatta koin, että tästä pelistä oli aiheellista kirjoitella pieni blogaus, jotta Normaali Marion Veljekset ei unohtuisi kokonaan. Tätä saa muuten testattua kätevästi kaupantekijäisenä SMB3:n kaksinpelissä.



Siinä kaikki tällä kertaa. Kiitoksia lukijoille, palaan taas pian asiaan!


-malone 


Comments

Anonymous said…
Ooh, täällä on vaikka mitä mikä on jäänyt lukematta! Oliko MB:n musiikki sama kuin SMB3:n minipelissä? Koin flashbackin hetkestä, jolloin mulle selvisi, että ko. minipeli on oikeasti ollut joskus itsenäinen peli, jonka ihmiset on ostaneet Nintendolleen... sehän tuntui aivan mitättömältä! : D Huom. en osannu vielä arvostaa Marion historiaa.
Snou
Malone said…
Yritän vastata kaikkiin. Joskus voi mennä vanhemman postauksen kommentti ohi, jos eibosu ilmoitus uudesta kommentista silmään.

Ei muuten muistu mieleen, oisko sama musa, mutta epäilen että ei. Ja kyllähän tuo aika simppellltä tuntuu, mut samalla antaa hyvän kuvan, kuinka paljon pelit kehittyivät tuohon aikaan viidessä vuodessa. Melko huima harppaus ja vielä samalla vekottimella.

Popular posts from this blog

Polttopalloa ja pompadoureja

Moi, Viime aikoina on tullut katsastettua usemapikin Kunio-kun Nekketsu -sarja peli, joten jatketaan samaa aihetta. Tällä kertaa vuorossa on vuoden 1988 Nekketsu Koukou Dodgeball B u. Tästä on olemassa NES-käännös nimellä Super Dodgeball, josta on taas tuttuun tapaan häivytetty kaikki viittaukset River City-sarjaan. Tämä on järjestyksessä sarjan ensimmäinen urheilu-spinoff, joten aiemmin käsitelty jääkiekkopeli on tätä uudempi. Kuten nokkelimmat jo varmasti arvaavat, tällä kertaa Kunio kumppaneineen osallistuu polttopalloturnaukseen. Nyt ei tosin ole enää koulujen väliset ottelut, vaan joukkue kiertää ympäri maailmaa ihan MM-kisoissa. Peli on siis perus polttopalloa, jossa kaksi joukkuetta yrittää osua toisen tiimin pelaajiin vastakkaisella kenttäpuoliskolla. Molemmissa on kolme sisäkentän pelaajaa ja kolme vastustajan puoliskon ulkoreunoilla. Toisin kun perus koulun polttopallossa, yksi osuma ei polta pelaajaa, vaan tässä mätkäistään pallo päin lärviä, joka vie pisteitä el

Ajelulla tekoälyn kanssa

 Moi, Tällä viikolla on luvassa lisää PS1:n tuliaispelejä. Katsotaan, miltä vaikutti manga- ja animeklassikkoon perustuva Ghost In The Shell vuodelta 1997. Pelin on kehittänyt Exact yhteistyössä Production I.G.:n kanssa, mikä oli aika harvinaista vielä tähän aikaan. Koko hommaan on ylipäänsä panostettu keskimääräistä ysärin lisenssipeliä enemmän, sillä alkuperäisen mangan tekijä Masamune Shirow oli tiiviisti mukana pelin suunnittelussa. Oletan, että Ghost In The Shell on kaikille lukijoille jossain määrin tuttu. Jos ei ole, niin nyt kiireesti lukemaan manga tai katsomaan animeleffa. 2017 Hollywood-versiolla ei ole niin väliä, vaikka se onkin ehkä aavistuksen mainettaan parempi. Olen tehnyt Ghost In The Shellista podcastin ja mangasta youtube-videon, joten niistä voi käydä katsomassa ja kuuntelemassa tarkempia mietteitä, jos sellainen kiinnostaa.   Pelin tarina menee siten, että pelaaja on Jaosto 9:n uusi tulokasagentti ja ohjastaa Fuchikoma-mechaa erinäisissä tehtävissä. Majuri Kusanag

Kohtalokkaat Mutantit

 Moi, Marvel-maaliskuu päättyy tänä viikonloppuna ja se tapahtuu melko erikoisen pelin parissa. Vuorossa on Vuoden 2011 X-Men Destiny Xbox 360:lle (pelistä julkaistiin myös PS3, Wii ja DS-versiot). Pelin on kehittänyt Silicon Knights ja julkaissut Activision. X-Men Destiny on erikoinen tapaus siinä mielessä, että pelin kehitykseen ja julkaisuun liittyy aikamoista dramatiikkaa: Silicon Knightsin pomolla, Denis Dyackilla oli tapana rahoittaa studionsa pelejä siten, että hän käytti isojen julkaisijoiden projekteihin myönnettyjä resursseja kehittämään siinä sivussa ohessa muita, studion omia julkaisuja. Pelin maksanut taho siis ei saanut mitä oli luvattu, ainakaan siinä kapasiteetissa, mitä peliä kehittävän studion taholta oli annettu ymmärtää. Joku voisi ajatella, että sehän on vähintään sopimusrikkomus, ehkä jopa petos. Kyllä vain, X-Men -lisenssinhaltija tuohon aikaan, Activision, pääsi ilmeisesti asiasta kärryille ja päätti että pelin julkaisua ei siirretä, oli se peli sitten missä kun